پنجره کلنگی
معرفی پنجره‌ کلنگی
جولای 19, 2020
چسب سیلیکون
چسب سیلیکون
جولای 21, 2020

استانداردهای پروفیل uPVC چیست؟

استانداردهای پروفیل uPVC | پروفیل یو پی وی سی

استانداردهای پروفیل uPVC چگونه تعیین می‌شود؟ پروفیل استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟ راه تشخیص پروفیل با کیفیت از پروفیل تقلبی چیست؟

افرادی که قصد خرید پنجره دو جداره با پروفیل یو پی وی سی دارند به دنبال پاسخ چنین سوالاتی هستند. شاید به نظر نرسد که پنجره و درب از اساسی‌ترین قسمت‌های ساختمان‌سازی هستند به همین جهت افراد بسیاری در هنگام ساخت خانه و ساختمان‌ها به کیفیت آنها توجهی نمی‌کنند. ولی اگر افراد از نقش موثر درب و پنجره در صرفه‌جویی انرژی، زیبایی، آرامش و عایق صدا و گرما بودن آن آگاهی پیدا کنند حتماً قبل از خرید، محصول با کیفیت خریداری می‌کنند و از صرف هزینه بابت آن ابائی ندارند.

در صنعت درب و پنجره حیطه‌هایی مهمی که نقش مهم در کیفیت بالای در یا پنجره دارند شامل این موارد هست: پروفیل و قاب پنجره، شیشه، یراق آلات. تجربه و تخصص نصاب‌های درب و پنجره که سالیان زیادی با انواع گوناگون این موارد کار کرده‌اند می‌تواند به انجام یک انتخاب خوب و مطمئن کمک کند.

پروفیل uPVC

همانگونه که مشخص هست قاب درب و پنجره از آنجا که در سازه ساختمان قرار می‌گیرد از مهمترین مواردی هست که شدیدا کیفیت آن اهمیت دارد. انتخاب پروفیل‌ نامناسب و بی‌کیفیت امکان نیاز به تعویض را فراهم می‌کند. قاب‌های متفاوتی برای درب و پنجره به کار رفته شده است: چوبی، آلومینیومی، یوپی‌وی‌سی. امروزه قاب‌های چوبی به دلیل پوسیده شدن در اثر آب و حشرات موذی مثل موریانه دیگر مثل گذشته کارایی ندارند. علاوه بر اینکه از لحاظ محیط زیست هم باعث از بین رفتن درختان می‌شود. قاب‌های آلومینیومی مشکلات قاب‌های چوبی را ندارند ولی از لحاظ وزنی سنگین هستند و عایق صدا یا گرما نیستند. اگر نزدیک درب و پنجره‌هایی که قاب‌های آلومینیومی دارند بایستید متوجه این تبادل گرما با محیط بیرون خواهید شد. پروفیل‌های uPVC علاوه بر اینکه عایق صدا و گرما هستند دیگر مشکلات قاب‌های چوبی را ندارند و طرفدار محیط زیست هم هستند.

استانداردهای پروفیل uPVC

مزیت‌هایی که برای پروفیل uPVC برشمرده شد مختص پروفیل‌هایی هست که مطابق با استانداردهای پروفیل uPVC تولید شده باشند. ۲ استاندارد کیفیت پروفیل را تعیین می‌کند:۱-  استاندارد انگلستان  (BS EN 12608) ۲-استاندارد آلمان (RAL GZ 716-1).

بیشتر دستگاه‌هایی که برای تولید پروفیل وجود دارند ساخته کشور آلمان هستند بانضمام اینکه  استاندارد آلمان به روزتر و سخت گیرتر هست. تولیدکنندگانی که از جدیدترین دستگاه‌ها استفاده می‌کنند مطمئناً محصول با کیفیت‌تری را تولید می‌کنند. تشخیص محصولی که مطابق با استانداردهای لازم تولید شده باشد با پروفیل تقلبی برای افرادی که آگاهی‌های لازم در این پروفیل ندارند کار غیر ممکنی است. چون آنها محصول را فقط با چشم و از لحاظ ظاهری می‌بینند و از پارامترهایی که نشان دهنده کیفیت و دوام محصول هست اطلاع ندارند.

پارامترهای مورد توجه در ایزوهای کیفیت

 در زیر لیستی از فاکتورهایی که از لحاظ استانداردهای پروفیل uPVC مورد توجه قرار می‌گیرد معرفی شده است.

  • ضخامت و یکنواختی دیواره‌های اصلی پروفیل و رابط‌های آن مهمترین تکیه‌گاه‌هایی این دو ایزو است.
  • مواد اولیه به کار رفته در فرایند تولید و فرمول شیمیایی (نسبت ترکیبی) ترکیب مواد و کیفیت این مواد
  • تست مقاومت محصول در برابر ضربه با آزمایش‌های مشخص
  • تست جوش بعد از انجام فرایند جوش وتعیین میزان شکست آن بر اثر مقدار نیرو
  • رفتار پروفیل در برابر تغییرات ناگهانی دما
  • بررسی ظاهری از لحاظ اینکه سطح آن صاف و بدون ناهمواری، حباب و ترک باشد و همچنین وزن پروفیل متناسب با ابعاد و سایز آن.

کلاس‌های استانداردهای پروفیل uPVC

همانگونه که گفته شد وزن و ویژگی‌های پروفیل متناسب با ابعاد و شکل آن باید باشد به همین جهت کلاس‌های برای پروفیل‌ها نامگذاری شده است که بدین شرح است :

  • کلاس A: این کلاس مربوط به پروفیل با ضخامت دیواره اصلی بالاتر از 2.8 میلیمتر و ضخامت 2.5 میلیمتر برای دیواره فرعی است.
  • کلاس B: کلاس نوع B به پروفیل‌هایی با ضخامت دیواره اصلی بالای 2.5 میلیمتر و ضخامت دیواره فرعی بالاتر از 2 میلی متر است.
  • کلاس C:‌ پروفیل‌هایی که ضخامت آنها مطابق با توافق تولید کننده و خریدار ساخته می‌شود جز این کلاس محسوب می‌شود.