قیمت پنجره دو جداره | قیمت پنجره دو جداره upvc
قیمت پنجره دو جداره uPVC
جولای 1, 2020
تفاوت بین  پنجره دو جداره و سه جداره چیست؟
جولای 5, 2020

لاستیک درزگیر پنجره دو جداره

لاستیک درزگیر پنجره دو جداره | پنجره دو جداره بست ویژن

لاستیک‌ درزگیر یکی از قسمت‌های مهم در پنجره دو یا سه جداره دارند. یکی از عوامل ایجاد عایق بندی صوتی و حرارتی در این پنجره‌ها علاوه بر پروفیل، لاستیک‌های درزگیر هستند. انتخاب لاستیک نامناسب برای درزگیر باعث می‌شود با گذشت زمان ترک بخورد یا از قاب خود خارج شود. بنابراین دیگر کارایی و کیفیت لازم را نخواهد داشت. توصیه می‌شود در هنگام خرید و انتخاب پنجره دو جداره به حداقل رعایت اصول کیفی در آن توجه کنید زیرا پنجره ای‌ که در ساخت آن اصول کیفی و استاندارد رعایت نشده باشد نمی‌تواند یک پنجره عایق حرارتی و صوتی معرفی شود. لاستیک درزگیر مناسب به همراه پروفیل یو پی وی سی با کیفیت بالا  برای در و پنجره دو جداره خانه را از لحاظ صدا، گرد و غبار و حرارت عایق می کند.

معیارهای انتخاب لاستیک درزگیر

  • طول عمر بالا: مسلم است که به کار بردن درزگیر با عمر کم نیاز به تغییر و تعویض زودهنگام را به همراه دارد.
  • مقاوم در برابر دما: این مورد ضمانت کننده این امر است که با تغییرات دما و سرد و گرم شدن های ناگهانی و زیاد لاستیک شکل خود را از دست نمی‌دهد و ترک برنمی‌دارد.
  • مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش:  یک درزگیر خوب نباید تحت تاثیر اشعه UV قرار بگیرد.
  • توانایی آب بندی: نسبت به عبور آب مهر و موم محکم شده باشد.
  • قابلیت ارتجاعی و برگشت پذیری: بر اثر  فشرده شدن‌های مداوم در طول زمان خاصیت ارتجاع و برگشت پذیری خود را از دست ندهد.
  • مقاوم در برابر عوامل جغرافیایی: خاصیت چسبندگی نداشته باشد و گرد و غبار را به خود جذب نکند.

خوب است بخوانید: پنجره upvc عایق گرد و غبار

انواع لاستیک درزگیر

  1. ۱-TPE: این نوع لاستیک ۱۰ سال عمر می‌کند و در طیف‌های رنگی مختلف وجود دارد. یکی از ویژگی‌های قابل توجه آن داشتن قابلیت بازیافت است.
  2. EPDM: درزگیر های EPDM طول عمر مفید آنها ۱۵ سال است. دو خاصیت متمایز آنها این است که فقط در رنگ سیاه به بازار عرضه می‌شوند و غیر قابل بازیافت نیز هستند.
  3. سیلیکون: این نوع از درزگیر مانند درزگیر TPE قابل بازیافت در طیف های رنگی مختلف هستند ولی طول عمر مفید آنها بین 7-8 سال است.
  4. PVC: این نوع از درزگیر دارای عمر مفید کم بین ۱ تا ۲ سال هستند. طیف رنگی مختلف و قابلیت بازیافت آنها شبیه به درزگیرهای سیلیکونی هست.

مقایسه بین درزگیرها

از لحاظ کیفی بدترین نوع درزگیر، درزگیرهای PVC هست. این نوع از درزگیر در برابر سرمای شدید ترک برمیدارد. علاوه بر این بر اثر فشرده شدن در طول زمان شکل اصلی خود را از دست می دهند و به دلیل نداشتن خاصیت انعطاف پذیری و برگشت‌پذیری دیگر به عنوان عایق صوتی و حرارتی مناسب عمل نمی‌کنند. لاستیک درزگیر EPDM اگر به درستی نصب شده باشند سالها بدون مشکل در وضعیت خود ثابت باقی می‌مانند. مزیت این مهر و موم‌های نایلونی این است که، مانند لاستیک‌های قدیمی کوچک نمی‌شود و شکل و انعطاف پذیری را در طول عمر خود حفظ می‌کند.

نکات مهم:
  1. آسانترین راه تشخیص کیفیت لاستیک درزگیر آتش زدن آن است. اگر درزگیری در هنگام سوختن بوی نایلون سوخته داد از کیفیت پایینی برخوردار است.
  2. درزگیرهای  EPDM می‌تواند جایگزین واشر لاستیکی فرسوده یا آسیب دیده که معمولاً در بیشتر انواع پروفیل‌های پنجره uPVC و درهای موجود است قرار گیرد. واشر به صورت محکم به درون شیار در سیستم فشار می‌آورد و اگر به درستی در محل نصب شود، برای سالها بعد از نصب بدون مشکل در وضعیت خود باقی می‌ماند.
  3. در مورد پروفیل‌هایی که درزگیر سر خود دارند باید محل جوش خوردگی با کل لاستیک هم سطح باشد تا از لحاظ صوت و حرارت عایق باشد. همچنین باید لاستیک‌ها در محل اتصالات پروفیل درست روی هم قرار گیرد.