ساختمان لوکس | پنجره ساختمان
مزایای استفاده از پروفیل‌های uPVC  در پنجره ساختمان های لوکس
ژوئن 17, 2020
پنجره دو جداره upvc
پنجره دو جداره upvc ، پنجره مطمئن و محکم
ژوئن 21, 2020

ویژگی پروفیل upvc با کیفیت

ویژگی پروفیل upvc

در این نوشتار به معرفی ویژگی‌ پروفیل uPVC با کیفیت و مرغوبیت بالا پرداخته می‌شود. پیشنهاد می‌شود قبل از خرید پروفیل این مقاله را بخوانید تا نسبت به ویژگی‌های مهم پروفیل اطلاعات پیدا کنید.

خوب است بخوانید: مزایای استفاده از پروفیل های upvc در پنجره ساختمان های لوکس

ویژگی‌ پروفیل uPVC با کیفیت

۱-ظاهر پروفیل:‌

یک پروفیل با کیفیت باید از لحاظ رنگ سفید، صاف و شفاف باشد. این ويژگی را می‌توان با چشم بررسی کرد و تشخیص داد.

۲-ضخامت دیواره‌ خارجی پروفیل:

ضخامت دیواره خارجی پروفیل uPVC با کیفیت حدود ۳ میلیمتر است. اگر ضخامت دیواره خارجی از این مقدار کمتر باشد از کیفیت و استقامت آن کم می‌شود و در اثر ضربه راحتر می‌شکند.

3-بررسی مواد اولیه:

کلیه مواد مورد نیاز برای ساخت پروفیل با کیفیت باید از مواد مرغوب با نسبت مشخص در ترکیب باشد. بعضی از شرکت‌های تولید کننده پروفیل برای پایین آوردن قیمت نهایی محصول خود از مواد نامرغوب یا استفاده بیش از حد از مواد ارزان‌تر برای تولید پروفیل استفاده می‌کنند. محصولی که طبق استاندارد ساخته شده باشد دارای گواهی تست UV از آزمایشگاه‌های معتبر می‌باشند.

۴- تعداد کانال‌های پروفیل:

در مقطع اصلی پروفیل تعدادی کانال وجود دارد که نقش بهبود دهنده خواص مکانیکی و فیزیکی پروفیل را بر عهده دارد. هر چقدر تعداد این کانال‌ها بیشتر باشد از انتقال گرما و سرو صدا جلوگیری می‌کند. در ایران استفاده از پروفیل ۳ یا ۴ کاناله بیشتر مرسوم است.

5- تست شکنندگی:‌

از آنجا که قاب پنجره مستقیم در برابر تغییرات دما و آب و هوا هست، یک پروفیل uPVC با کیفیت باید در مقابل دمای پایین یا دمای خیلی زیاد و همچنین در برابر ضربه مقاوم باشد. میزان مقاومت پروفیل در آزمایشگاه‌های معتبر تست می‌شود.

۶- جرم هر متر از پروفیل:

یک پروفیل استاندارد در پنجره باید حداقل ۱۲۰۰ گرم بر متر وزن داشته باشد. اگر جرم واحد طول پروفیل از این مقدار کمتر باشد بیانگر کیفیت پایین پروفیل و استفاده از مواد اولیه نامرغوب در پروسه تولید است.

۷-قدرت جوش پذیری:‌

یک پروفیل با کیفیت باید قابلیت جوش‌پذیری مناسبی داشته باشد. عدم استفاده از اتصالات مکانیکی یکی از مزیت‌های پروفیل uPVC است.

8-پایداری رنگ :

یکی از مواردی که در ارزیابی کیفی پروفیل uPVC مورد بررسی قرار می‌گیرد، برخورد پروفیل در برابر نور خورشید است. یک پروفیل uPVC با کیفیت نباید در برابر نور خورشید تغییر رنگ دهد. بدین جهت در پروسه تولید از ماده تیتانیوم دی اکساید استفاده می‌شود که میزان مصرف آن در پایداری رنگ پروفیل موثر است. در ایران با توجه به شرایط اقلیمی و وجود میزان نور خورشید زیاد، فرمولاسیونی برای ساخت به کار می‌رود که پروفیل تولیدی با چنین شرایط محیطی سازگار باشد.

۹-پایدار کننده UV:

پرتوهای UV دارای انرژی حدود ۴۰۰-۲۹۰ نانومتر هستند. این انرژی می‌تواند پیوندهای بین پلیمرهای پروفیل را در صورت جذب بشکند. تولید کنندگان پروفیل برای جلوگیری از این تاثیر تخریب کننده از پایدارکننده‌ مناسب استفاده می‌کنند. پلیمرهایی که بدون در نظر گرفتن این مورد ساخته می‌شوند با قرارگرفتن در معرض پرتو UV دچار تغییر رنگ به سمت زرد شدن یا کدر شدن می‌شوند علاوه بر این که ممکن است جلا و شفافیت خود را از دست دهند. حتی می‌توان گفت این پلیمرهای بدون پایدار کننده UV خواص فیزیکی مانند مقاومت ضربه ای  و استحکام کششی خود را بعد از مدت چند ماه از دست می‌دهند. مناسب ترین پایدار کننده برای پلیمر uPVC تیتان روتایل است. این ماده فعالیت فوتوشیمیایی کمتر انجام می‌دهد و در نتیجه پایداری و مقاومت بالاتری از خود نشان می دهد.